יום חמישי, 21 בינואר 2010

convection and convention

אחד מהבנות חדשות -בלי ביצוע שיעורי בית אין למידה ואין משמעת. מצד שני גם אני לא עשיתי שיעורי בית סטנדרטיים. מוטיבציה משתי כיוונים: איום רציני בציון נכשל ועבודת בית מעניינת ודרשנית . שתי תלמידות (אליאן וטל) שהיו הכי חכמות היום צריכות להסביר עבודת דוד שמש בשיעור הבא. זה סיבה עיקרית לריכוז. השיטה נחוגה ב"כרם" : אין ציונים אבל כול אחד מציג. יש הבדל גדול בין אוכלוסיות אבל יש גם משותף: יותר קל לעשות פרויקט שלך משיעור בית.
לשיעור עצמו: התחלתי עם ניסוי המדגים קונבקציה וסטגנציה. ב 2 כוסות מים מכניסים קוביות קרח. אחד מהקוביות כוללת משקולת מתכתית. קובייה עם משקולת שוקעת למטה. שואלים את תלמידים : איזה קובייה תימאס( תהפוך לנוזל) מהר יותר.
כעזרה מציים מודל הגיוני : קובייה עם פחות קרח צריכה פחות אנרגיה->פחות זמן. מציות הפוכה. ->הסבר קונבקציה והסעת אנרגיה.-> דוגמאות : תנור חימום ליד הרצפה, יצירת אובך (בדומה לקרח עם משקולת), דוד שמש... בזמן שפירטנו על האובך
)atmosferic inversion( הרגשתי הבנה מחלק גדול יותר של הכיתה. אחרי זה היה להם קשה להמשיך באותו כצב עז חילקתי עבודות לעוד כמה חברה.
לגבי עניין הדיוק בהגדרות. דיוק מאוד חשוב בשיאך מקצועי(מונע טעויות ואסונות). מצד שני כול מונך הוא קיצור של נוסחה ולא מהות גדולה. אנחנו לומדים פיזיקה כדי לעשות דודי שמש טובים יותר ולא מדברים על מהות. אני מעדיף לתת פחות פוקוס על הגדרות ויותר לאמפיריות. חשוב שילמדו לבנות מודלים בראש. שבת שלום.

תגובה 1:

יורם אורעד אמר/ה...

הניסוי שדנת בו היום היה יפה ומעניין. הוא אמנם התאים לרמה גבוהה יותר מהמקובל של חשיבה בגילאים אלה ובכיתה הטרוגנית, אבל גם זאת צריך לעשות מידי פעם, ואפילו רצוי. מעניין אותי לראות כיצד יציגו הבנות את הפרויקט שנתת להם לפני הכיתה בשבוע הבא. אשתדל להגיע כדי לצפות בכך.

שבת שלום לך