גיבשתי גם רציונל שלי מה ולמה צריך ללמד בפיזיקה בנקודת זמן זו. כול העולם חולך לקוון יותר למידת מדעים כחושבים שידע מדעי מביא שגשוג . זו שטות גמורה. ברוסיה של שנות ה 80 למידת פיזיקה ומתמטיקה הייתה הרבה יותר יסודית מבמערב. ורק ארצות הברית עם מערכת חינוך "חלשה" היה מנוע של תקופת ההי-טק. עם באמת ילמדו יותר מדעים -ידע מדעי בסדר נמוך ובינוני
יהפוך וכבר הופך לסחורה (commodity ) שדי קשה למכור.
נשארו 2 מיומנויות חשובות לתת דגש:
1)שיטה מדעית כצורת חשיבה (אפשר לתרגל אותה מניסוי פשות ביותר), בדגש לשימושים רחוקים לפיזיקה.
2) שיפור יכולות סינטזה (יכולות הנדסיות ) על דוגמאות מכשירים פשוטים מנותחים לעומק.
2.
ראיונות לפרויקט שלי.
1. הכנה : אנרגיה חום קצת מורחבת (כולל הספק ומוליכות חום).
2. דוגמאות שימוש ידע נרחש(מעבדה, תרגילים...) :
שיוער 1)קאלורימטריה בכוסות קלקר (מדידה או השוואת חום סגולי של חומרים שונים, חום היתוך גבוהה של שאבה (חומר ממנו עשוים נרות),
שיוער 2)מנורת לבה הדגמה , הסבר על ידי תלמידים ועולי בניית דגם,
שיוער 3)פיזיקה של הלחמה (דילמה הנדסית פשוטה מי צד אחד חייבים לחמם רגל של ג'וק לטמפרטורה גבוהה מי היתוך בדיל
ומ צד שני לא "לשרוף" אותו.
שיוער 4) ניתוח פעולת דוד שמש ומחממי מים אחרים על ידי תלמידים בעזרת חומר רקע (תבלה להשוואה, נתונים נוספים)..
דגמים נוספים להשוואה : אטמור (מחמם בזרימה), דוד משולב יצור חשמל . כול קבוצת תלמידים מקבלת תיק של אחד המוצרים. לומדים שעה עם תיווך. בשעה שנייה עושים סיור מוחות איך בונים מערכת מושלמת.
לחלופין ( יותר סביר) הכנת קפה על החול (יש מטבח בבית ספר) . תלמידים מסבירים על דף עבודה מודרך.
האחרון חביב : יורם ,מה אפשר ללמד בנושה אנרגיה בכיתה ז? תודה
תגובה 1:
רומן שלום
למידה היא דבר חשוב מאין כמוהו, אך שים לב שבמסגרת גיבוש הרציונאל שלך, תאמץ מאחרים דברים טובים שגם מתאימים לך, כאלה שתרגיש אתם בנוח. מכל מקום, אני יודע שאתה פתוח לשינויים ושמח על כך.
אינני רוצה להכנס כרגע לוויכוח על התועלת או אי התועלת של לימודי מדע לשגשוג. מכל מקום, לא מדובר לדעתי רק על שגשוג אלא גם על אחריות חברתית שצריכה להיות לממשלות לדאוג לכך שהאזרח יתמצא מעט בסוגיות עיקריות במדע, ידע מעט את שפת המדע ועוד.
לגבי הרעיונות שלך, כולם, למעט נושא מספר 1, נראים לי נושאים מתאימים לפיתוח עבור פרויקט. הרעיון שלך לעבודה קבוצתית עצמאית של התלמידים נראה לי טוב מאד. אנא בחר את אחד מהנושאים ותפתח במהלך השבוע - שבועיים הקרובים, סכמה קצרה (עמוד עד עמוד וחצי) שתציג את מה שאתה מתכוון לעשות.
לגבי נושאים להוראת האנרגיה בכיתה ז, להלן רשימת נושאים שנראים לי מתאימים. רוב הנושאים האלה נלמדים גם בכיתה ט, אבל בכיתה ז ניתן ללמדם בלי מתימטיקה וחישובים:
*סוגי אנרגיה (ברמה ראשונית - להסביר על סוגים שונים של אנרגיה).
*גלגולי אנרגיה פשוטים.
*סוגי קרינה: קרינת רנטגן, קרינה על סגולה, קרינת אור נראה, קרינה תת אדומה, קרינת גלי מיקרו, קרינת גלי רדיו, וכן שימושים שלהן ואיפה מופיעים סוגים שונים של קרינה.
*מעבר אנרגיית חום מגוף לגוף -
בתהליך חימום עוברת אנרגיית חום מגוף בעל טמפרטורה גבוהה לגוף בעל טמפרטורה נמוכה.
*שינויים בחומר כתוצאה מקליטה או פליטה של אנרגיית חום: בנפח, בטמפרטורה, במצב הצבירה: קיפאון, היתוך, רתיחה, עיבוי, אידוי והתנדפות
*הקשר בין השינויים בחומר המתרחשים כתוצאה מקליטה או פליטה של אנרגיית חום ברמה המֵאקרוסקופית לבין השינויים ברמת החלקיקים (הם הרי לומדים חלקיקים בכיתה ז).
*דרכי המעבר של אנרגיית החום, הולכה, הסעה, קרינה
* חוק שימור האנרגיה.
שיהיה בהצלחה
הוסף רשומת תגובה