יום חמישי, 25 בפברואר 2010

1. פרויקטים. כקיבלתי שיעור חשוב בעיניין השיטה: אין הבדל בין ניהול פרויקט אמיתי וניהול פרויקט קטו של תלמיד: זה ניהול.
שתי דודו ותומר שהיו צריכים להכין איתי ביום שלישי תצוגה של מצב מוצק (גבישי מלח) ומצב זכוכית (דיסק אופטי) פשוט לא היו בבית ספר באותו יום. ... בנוסף מצאתי מיקרוסקופים במצב דורש ניקוי יסודי....
מסקנה: פרויקט של תלמיד זה דבר טוב , אבל לוגיסטיקה עלי. שבוע הבא אני חוזר על אותו פרויקט עם אותם תלמידים.
2. משמעת. דיברתי על זה כבר באסיפת מורים אבל... מערכת קצת אותיסטית . עם תלמיד מגיע בלי חולצה של בית ספר , הוא מושעה מין השיוער מיד. התנהגות צינית בגבול הפלילי לא מעניינת איש. זה מזכיר לי את הצבא....
3. תמיד חשבתי שגישה לפיזיקה כבסיס להנדסה בריא יותר מגישה כוללנית מסבירה עולם , אבל ... חומר ביולוגי במטאורית

יום חמישי, 11 בפברואר 2010

1. "גזענות". בתחילת השיעור תלמידים שאלו האם ראיתי בטלוויזיה סרט...מדהים. ישר הבנתי שזה סרט על שחיטות אצל שחנינו. בסרט הושפל עד אפר נכדו של מופטי ההוא של ירושלים. שאלתי את מורן אם היא מכירה את סיפור מופטי בזמן השואה. היא אנתה לי שלו. היא געזנית לא מנומקת. חוסר ידע כזה מפחיד. (הקדמה לשיעור)
2. פרויקטים. אני הולך להמשיך מה שהתחלתי. שי רק בעיה עירגונית שתלמידים המכינים פרויקט צריכים לשבת איתי לפני. אחרת
רמת עבודה שלהם לא מספקת (אותי). כול העניין הזה האלתי לצורך שיפור הרמה. נפתור את זה בישיבה פדגוגית.
3. לקחתי את הראיון של מבחנון קצר אחרי כול שיעור. לא בטוח ביסומיות. הקבוצה יכולה להתמרד. אני רואה את זה כמו בנהיגה בכביש רטוב. התחלתה להחליק , סובב הגה לכיוון החלקה ותתפלל.
4. ניסוי העברת חוט נחושת דרך קרח. מעבירים דרך בקבוק שתיה קטן שתי חוטי נחושת (גלויים!!!) . ממלאים מים ומכניסים למכפיא. עם הפעלת כוח מקרב את החוטים ,המרחק מצתמצם וקרח ממלא מקום אחרי חוטים. הניסוי מאשש שלוש תופאות פיזיקליות: הפסקת זרימת מיים דרך חור בבקבוק אקב לחץ אטמוספרי (עבר בכיתה), ירית טמפרטורת הטחת קרח עם לחץ , ומכונה פשוטה(מתיחת צדדית של חבל קשור בשתי קצבות) מגדילה כוח. כשנלמד מכונות פשוטות, אזכיר את הניסוי.
היה יותר טוב אילו החנתי כמה סטים, אבל משקולת כבדה מאוררת שאלת בטיחות. עבודה עצמית מאולה לתלמידים חזקים מאוד.

יום חמישי, 4 בפברואר 2010

1. היום למדנו על חום כמוס של רתיחה. הגישה של עבודות אישיות מצליחה עד כו. תלמידה שניה (ספיר) הכינה דף על אוטוקלב אפילו הדביקה תמונה. כמו עם תלמידה ראשונה ,ההסבר הוא טיורי עם מאת הסבר פונקציונלי. הסברתי עיקרון פעולה של אוטוקלב וגם של" flash"-מכשיר חדיש יחסית העובד על עיקרון פולסים של קיטור וואקוום. זה היה מענין לתלמידים. נגענו בסיר לחץ בדרך. הקוונה לעלות סטנדרט של הסבר ועבודה של תלמידים. במכונות פשוטות אפשר לתת לכול תלמיד ללמוד על מכונה פשוטה
(קוצץ ציפורניים...) ולכתוב דוח. ראיתי את זה בספר (Learning for understanding) מהרברד. מעניין לחזור על ניסוי פדגוגי. (אני יכול להביא ספר מ "כרם").
2. משמעת. לתלמיד "המקובלות" בקבוצה חשובה מכל. נוסיף לזה חוסר כלים-קיבלנו תוצאה.
3. חשוב להיות קשוב לראיונות תלמידים. לקחתי לתשומת לבי.

יום חמישי, 28 בינואר 2010

1. משמעת. בקבוצה הזות יש בעיה ושם שלה אושרי כהן. התנהגות שלו במשך כול השנה וגם היום-התעללות מכוונת במורה. עם הסטיגות לחוסר ידע לא היתי מתפלא עם יש עוד קרבנות. מאמץ לנרמל אותו שהשקתי בתחילת השיעור מעבר לסביר לתלמיד אחד.
2. למדנו דרכי העברת חום : קרינה והולכה (הסעה בשיעור הקודם). תלמידים הבינו הסעה וקרינה, הולכה פחות. שיוער הבא הביא להם חתיכת קלקר.
3. דוד שמש. לפני הרבה שנים כול מאומד לאינטל היה עונה לשאלה פתוחה איך עובד דוד שמש. אליאן היתה עוברת. אני חושב שדרך הזות נכונה לי. הרבה זמן חשבתי איך לשלב דרך סינגפורית (הסבר על דוגמאות טכניות). אני חושב שדוגמאות מעולם טכנולוגי עדיפות מעולם הטבע כמהנדסים בכוח עושים מערכות עם אפקט מסוים מוגדש. זה גם מכין יותר לעבודה.
4. בשיעור הבא ספיר (רוצה להיות רופא שלא צריכה פיזיקה) תסביר לנו איך עובדים מערכות לעיקור ציוד רפואי. (אוטוקלב ופלש). הסברתי לה בקצרה.
5. רוטינה כללית של שיוער עם שיתוף תלמידים: שיעור ראשון- הסבר שלי לנושה חדש (רתיחת מים וחום כמוס).
הפסקה- הכנה משותפת עם תלמיד. חלק ראשון של השיעור - פרזנטציה של תלמיד. עד סוף השיעור דיון והבחרות.
6. אצתרך לבנות מבחן אחר לקבוצה, בדומה לעידו, הרבה יותר איכותני. זה גם מתאים להבנה שלי ללמידה -קודם קונספט ואחרי זה תרגול.
7. ראיתי איך תלמידות רושמות פתק לשיעור הבאה בפלאפון -מדהים. צריך דרך להפוך מכשיר מאויב לאוהב.
שבת שלום

יום חמישי, 21 בינואר 2010

convection and convention

אחד מהבנות חדשות -בלי ביצוע שיעורי בית אין למידה ואין משמעת. מצד שני גם אני לא עשיתי שיעורי בית סטנדרטיים. מוטיבציה משתי כיוונים: איום רציני בציון נכשל ועבודת בית מעניינת ודרשנית . שתי תלמידות (אליאן וטל) שהיו הכי חכמות היום צריכות להסביר עבודת דוד שמש בשיעור הבא. זה סיבה עיקרית לריכוז. השיטה נחוגה ב"כרם" : אין ציונים אבל כול אחד מציג. יש הבדל גדול בין אוכלוסיות אבל יש גם משותף: יותר קל לעשות פרויקט שלך משיעור בית.
לשיעור עצמו: התחלתי עם ניסוי המדגים קונבקציה וסטגנציה. ב 2 כוסות מים מכניסים קוביות קרח. אחד מהקוביות כוללת משקולת מתכתית. קובייה עם משקולת שוקעת למטה. שואלים את תלמידים : איזה קובייה תימאס( תהפוך לנוזל) מהר יותר.
כעזרה מציים מודל הגיוני : קובייה עם פחות קרח צריכה פחות אנרגיה->פחות זמן. מציות הפוכה. ->הסבר קונבקציה והסעת אנרגיה.-> דוגמאות : תנור חימום ליד הרצפה, יצירת אובך (בדומה לקרח עם משקולת), דוד שמש... בזמן שפירטנו על האובך
)atmosferic inversion( הרגשתי הבנה מחלק גדול יותר של הכיתה. אחרי זה היה להם קשה להמשיך באותו כצב עז חילקתי עבודות לעוד כמה חברה.
לגבי עניין הדיוק בהגדרות. דיוק מאוד חשוב בשיאך מקצועי(מונע טעויות ואסונות). מצד שני כול מונך הוא קיצור של נוסחה ולא מהות גדולה. אנחנו לומדים פיזיקה כדי לעשות דודי שמש טובים יותר ולא מדברים על מהות. אני מעדיף לתת פחות פוקוס על הגדרות ויותר לאמפיריות. חשוב שילמדו לבנות מודלים בראש. שבת שלום.

יום שישי, 8 בינואר 2010

discipline power

שיוער אחרון עבר עם מתח משמעתי קבוע. זה לא כיף גדול, אבל מטרה שלנו אחרת מכיף. הניצחון קטן שלו התעצבנתי וחלק גדול (70 % ) ממטרות לימודיות הוסגו. תלמידים ענו לדף עבודה וחלק מתחילים להבין תהליכים. המטרה של פיזיקה לכול- יכולת חיבור בין תצפית וניסוי לקצת תאוריה. הילדים בדור הזה רגילים לקבל רוב הידע מיד שנייה . כדי להם מאוד ללמוד דרך אחרת.
'תודה' שלהם זה מאוד נחמד, אבל יכולת להבין מה לימדו אותך מגיע עם ניסיון וגיל. גם מורים צריכים לדחות סיפוקים.

כאן התפתחויות בזירת ספר אלקטרוני. חייתי מהמר על Kent technology.

יום חמישי, 31 בדצמבר 2009

מבחן ותוספות:
המבחן עבר טוב. ראיתי כמה תלמידים שממש השקיעו בבית. עמדתי טוב מבעבר בגבול בין הסבר לגיטימי ולא. דבר החשוב יותר קרה בין אלאא ובנות הקבוצה (שיחת בנות אחרי מבחן). אפשר לא לדעת פיזיקה ויש דברים חשובים יותר. הייתי ממליץ לאלאא
גם לתת ציונים גבוהים יותר על התנהגות למי שמגיע.
למדתי משהו : עומרי אחרי כול הבירורים לא תפס שגם אני מאודכן. ->חשיבות קשר בין מורים.
עניינים דידקטיים:
1. דרישה של כתיבה מסודרת : נתון.... עוזרת בתכנון פטרון וכדי לדעתי לדרוש ולתרגל את זה.
2. מורה ממוצה רוסי הסבירה לי ששימוש ביחידות בלעז מכל על תלמידים. רושמים מי שמאל לימין כול החישוב. יש בזה משהו , וברמה יותר גבוהה עם שימוש בצמצום יחידות זה יכול לעזור.
3. יורם, תן לי כתובת של ירון, בבקשה.
שבת שלום, ושנת המס טובה לכולכם