יום שישי, 30 באוקטובר 2009

חזרה ללימודים.
חזרתי עם חרבה תובנות להמשך.
חז"ל עמרו שפשוט להגיע להצלחה וחשוב יותר לשרוד. מי צד שני לא בכול מקום ולא בכול מכיר יש טעם בהישרדות. אבל חייבים לפתח כלים נחוצים. לקרת סוף שנה קודמת הצלחתי לו רע ללמד בצורות "מתקדמות" עם עומק מסוים , הסבר תופעות פיזיקליות וכיתה די שקטה. גם ידע של תלמידים ניראה יחסית בסדר. גם תהיתי למה בארץ מקובלת שיטת לימוד תכנית יותר: העתקה מלוח, דף עבודה , מבחן. הבנתי למה: זה לחם ההוראה. זה נותן כוח למורה מול הכיתה מכול הבחינות (ובמקומות רבים זה שם המשחק).
אבל גם במקרים פחות קשים יש צורך אמיתי בשכתוב חומר. בקיצור צריך להשקיע בטכניקה סטנדרטית.
אללה מאוד חזקה. למרות שיש בכיתה הרבה אנטי היא מצליחה לעביר שיעור עם רמת משמעת סבירה. גם נבזות של ילדים לא מספיק מפותחת. בבית ספר שניסיתי ללמד וברכתי יש אתר אינטרנט מושקה מאוד (נומי הכלבה) מוקדש לאחת המורות (מאוד נחמדה). שכונתנו פרימיטיבית יחסית. את האנטי הזה ננסה לשנות יחד.

יום שני, 19 באוקטובר 2009

מבחנים ושיעורים.
יש 2 דרכים לבדוק את הידע. אחד -להתמקד ברמות גבוהות לפי בלום אחרת בטכניקה שלימדנו. חשבתי פעם שצריך להתמקד בשאלות עומק. אבל זה יגרום לילדים מוכשרים יותר לחוסר השקעה (עם תוצאות לא טובות ) ולילדים רגילים תסקול. מצד שני זה הגיל שילדים בוחנים את כישוריהם בתחומים שונים (כחלת מבנית זהות) ואנו צריכים לשקף את ניצוצי כישרון. אני חושב שדרך טובה -מילולית. ועם תלמיד עם הבנה טובה לא עונה לשאלות פשוטות שיקבל ציון נמוך עם "גילית הבנה טובה" . יותר כל להגיד מי לאמץ.
הזכרתי את המילה נשמה משהו כמו ( ansi) . כנראה זה קיצור של משהו.
לתלמידים שלי היום. בגדול אין הפתעות חוץ מכמה זה יותר קשה ללמד כיתה ח עם 42 תלמידים. עם להוסיף לזה ש אין מספיק מקום מבעבדה ולומדים בכיתה רגילה... זה עושה אותי עבריין בטיחות כאני לא מבין מדעים בלי ניסוי.
הקושי הגדול לזכור שמות .
כמה אודי צדק ! הרבה יותר קל ללמד נושים שאין לך בהם שום רקע. בשבילי כימיה מול חשמל. כשאין רקע מקצועי אין פיתוי להגיע למקומות רחוקים ולא נחוצים.

יום שישי, 25 בספטמבר 2009

גמר חתימה טובה!

יום שבת, 19 בספטמבר 2009

דבר ראשון שנה טובה לכולכם והכי חשוב שנת שלום. לגבי שיוער: יוסי נכנס גם לשיעור שלי וגם עם חלקת איגרת שנה טובה. יוסי הוא מחנך 5 ט , אדם נחמד ונבון שאפשר לשכנא. ראיתי בבלוג של יורם הבהרות על חשיבותה בהירות הדיבור. אני חושב שאנו מתנסחים בצורה לא בהירה מי חוסר ביטחון וצורך לכסות את ישבן בחיים רגילים. כשלא ברור מה אמרנו קשה לתפוס אותנו במילה. את חשיבות הבחירות למדתי באינטל : רוב השגיות יקרות מאוד מתרחשות בהעברת מידה בין העובדים. לב לנדאו ( הכותב תנך של פיזיקאים ייחס לעצמו יכולת לפשט דברים ככישרון החשוב. לדעתי בהירות כוללת חוץ מי פשטות גם דיוק וגם אינטגריטי. חינוך לאינטגריטי -אחד מי הדברים החשובים נרכשים תוך כדי ניסוי כמותי.
לשיעור האחרון.
הרגשת חג מתקרב די חזקה. הייתי צריך לעשות הפסקות להגברת משמעת (איסוף פלפונים...). יוסי נכנס פעמיים. יש לי תחושה שזלזול בה גם תוצאה של בורות וזלזול כלפי פיזיקה השוררת בארץ. (אין בית ספר אחד על שם יובל נאמן .... וזה רק התחלה)
הפעם טיפלתי במוסגים כוח ומשקל כי כוח. התכלתי מי בדיקת חוזק חוט. חילקתי חתיכות חוט מדי כוח ו ביקשתי למדוד את הכוח הדרוש לקריאת חוט. היה 8 ניוטון אצל כולם.
הארה דידקטית: טוב יותר היה להכין חוט עם לולאה לכול תלמיד לפני השיעור. האפקט של 20-30 מדידות יכול להיות חזק.
אחרי זה המשכתי עם ניסוי של קריאת חוט מתוח (מיתר). היה צריך פחות כוח. דיברנו קצת על סנפלינג.
מי זה עברתי למשקל. נתתי לקרוא מי ספר טבלת משקלים במקומות שונים ותרגלנו על הלוח. שאלתי עם קוון משקל שונה באוסטרליה. כולם ידאו.
בעיות : קושי מתמטי קיים גם פה. לא כולם יכולים להשתמש בפרופורציה.
שבוע הבה אני מתחיל עבודה ראשונה שלי כמורה. די מרגש וגם מפחיד. אנסה לשמור יום חמישי לאימוני הוראה. בשביל זה צריך לעשות התחלה חזקה שיגרום להנחלה לבוא לקרתי. איחלו לי בהצלחה

יום שישי, 11 בספטמבר 2009

סוף שבוע טוב לכולכם.
1. ראיתי ברפלקציה של יורם שעצרתי מהלך הניסוי פעם ב 7-8 דקות. תנודתיות במהלך עבודה עצמית מודרכת יכולה להיות נוסה
טוב למחקר. כמאת בטוח מישהו כבר עלה על זה.
2. התחלתי מי חזרה על יחידות של מסה . ביקשתי לחשב כמה זהב יש בממוצה לכול תושבי העולם (סך הכול ~ 160000 טון). חלק מתלמידים ענו נכון ומהר, חלק תאו בגדול. הסברתי שבפיסיקה ובחיים חשוב להרגיש עם התוצאה היגוינית.
3. ניסוי של צפיפות החומר לימד אותי על הקבוצה: החשוב לא ראיתי זיופים, באופן כללי הסגתי מה שרציתי -המסגה נפח וצפיפות.
בסוף השיעור שאלתי שאילת הבנה על כוח -וכיבלתי כמו בשנה קודמת - מישמיש כוח עבודה ושד יודע מה. צריך ללמד.
מי צד שני בשנה הקודמת היה קושי מתמטי עצום. יכול להיות שתלמידים טובים זה כמו ענבים -נולדים פעם בשנתיים.
נקודה חשובה נוספת : כבר למדתי שלא צריך לעשות סתיות לדברים קשורים לחומר קצת , ומעניינים אותי. כול שיעור ונוסה שלו.

יום שישי, 4 בספטמבר 2009

ברכות לקראת שנה חדשה. הרגשה בשיעור הראשון בפעם שניה אחרת-ביטחון.
התחלתי שיוער מי דיון על מה זה מדע פיזיקה ... סיפרתי על האבן מי דרום אפריקה ותגובת התלמידים היתה הרבה יותר נלהבת מי תלמידי הוראה. העולם הזה מעניין אותם עדיין ונקודה זאת אפשר לפתח לידע.
משמעת: עיתרתי מהר כוכב הכיתה אפשרי. זהו אושרי בחור גדול ממני פיזית פי2 עם דף מעקב. אני חייב אותו לצידי. באופן כללי התנהגות היא טובה מאוד עם כבשיעור אינטרקטיווי קמו שאני אוחב תמיד יש קצת התרחשות, שצריך לשלוט בה.
חומר נלמד: מה זה מסה (לא הגדרה אלא הסבר). העברה בין יחידות גדולות וקטנות קג, ג... ניסיתי לדבר על משקל אבל מיד תפסתי שבלי הדגמת כוחות עם דינמו מטר וקצת פאן הנושה יפול. הימשחנו ליחידות מדידת מרחק והעברות. אחר כך מדידת שטח.
חשוב מאוד!!! יש בלבול בין מוסג מסה ונפח. חשוב לטפל לפני פיזיקה גרעינית. חמש דקות לפני סיום ראיתי כיתה מותשת קצת אבל מאוד חיובית. אמרתי להם שזה הזמן לספר בדיחה אבל אין לי משהו מקובל במקום תרבותי כרגע. נתתי שיורי בית קצרים ובזה סיימנו.

יום שלישי, 1 בספטמבר 2009

שנת לימודים חדשה טובה לכולכם

שלום לכולם (Hello world!)/
שנת לימודים חדשה מתחילה וגם אי-וודעות שלה.
אני מוסיף בלוג טוב עם ניסיון כלבבי להגדיר מזה מדע מאת פיזיקאי מודרני חשוב.