יום שבת, 2 במאי 2009

הפאם עשינו ניסוי של מדידת קצב זרימה דרך חור בבקבוק מי-אדן כפונקציה של גובה מים מעל החור. היה אינטנסיבי ומעניין.
הפרדת בנים-בנות ברורה. בנים עשו ניסוי, בנות בקושי. אחד מי החברה קרא לשני בן ... בגלל שלא החזיק בקבוק ישר.
כשיים טכניים אפשריים: חור בקוטר 1.5 מ"מ כדי שזמן ירידת מפלס מים יהיה 20-30 דקות. סרגל נייר מודבק לצד הבקבוק
נרתב (לא נורא אבל אפשר לשפר). מדידת זמן מילוי 50 מל נוחה. חשוב :סרט הדבקה של סרגל לא הפריע למים לזרום.
עם רוצים אפשר לבדוק שמחירות זרימה של מים ונגיד שמן זהה. איבוד נתונים של ניסוי כזה זה כול הכיף.
בונים גרף קצב הזרימה כפונקציה של גובה בריבוע. אני רוצה ללמד את זה. אבל צריך קבוצה עם מוטיווציה. אכין דוח ניסוי ואחלק.

יום שישי, 27 במרץ 2009

לימדתי מאזניים כמנוף. דאגתי שראיון שיווי משקל יקלט. להבנת חלק גאומטרי דאגתי פחות. תלמידים שהולכים לאורט שנה הבאה הבינו בכלות. יש להם מורים פרטיים למתמטיקה. התחלתי עם מדרון.
למדתי שתלמיד זרוק מי כיתה אחרת יכול לאזור לאווירת השיעור(הפתעה).
חושב על קשר עם הורים ככלי אחרי הכרות.
נתתי דף שיעורי בית גדול. חלק מי תלמידים זרקו אותו בהתרסה.
עם הזמן חשיבות של בחירת מקצוע ומורה על ידי תלמידים מתחזקת. אפשר לעשות מניפולציות ולשכנאה קצת.
יש לי הרגשה שחלק מיהמורים מרשים לעצמם לבנות כוח על חשבון האחרים. במצבים כאלא אני רגיל לעבור לספה אינטלית.
פה זה פחות נחוץ. חג חרות שמח!!!!!

יום חמישי, 19 במרץ 2009

ההבנות חדשות מי שיוער.
1. שימוש בגרפים-חובה. זה נוח מאוד תלמידים מבינים טוב , אני אוהב ומנוסה בשימוש... צריך להקפיד.
2. קושי אלגברי. אני חושב שמקור בתרגול במקום למידה סטייל. חומר חדש עם עומק חדש דורש מאמץ יותר גדול מי תרגול מי דף. הרבה יותר קשה עם משמאת, קשה לתלמידים ומוריד קצב התקדמות בחומר. עם אי רצון אלמד קצת אלגברה. התחלתי להבין את אמנון מי כרם הטוען: מורה אחד צריך ללמד כמה שיותר שעות בקבוצה.
חלק מתלמידים לא מבינים ש עם ב a*b גודל a , התוצאה גודלת ולא קטנה. אני לא בתוך שזה פיזיקה.
3. ספר השבוע:http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Swan_(Taleb_book)
הוגה מאוד חשוב גם לחינוך.

יום שבת, 14 במרץ 2009

מבחן

מבחן מאוד חשוב בלימודים, כמו משבר להיתפטחות כלכלית. לימוד דברים חדשים-זה שינוי ואדם לא אוהב שינויים. בחינה -זמן פתיחות ללמידה אמיתית. פיזיקה דורשת חשיבה איתגרטיוות ותיכנון בפיתרון בעיות עם תבניות חשיבה שונות מי במתמטיקה.
שלו הבנה מה נידרש לעשות בכול שאלה הו קריתי. חשוב ללמד להבין שאלות(הבנה תהליכית והבנת הנקרה).
במבחן ראיתי עבודה עצמית אצל רוב התלמידים אבל הם כרגיל היתחילו ישר עם מיספרים בלי לרשום נוסחה כללית תחילה.
(חזקים היפנימו כבר)
דרשתי סדר: נוסחה כללית (כולל סימן מזהה כמו מים), מיספרים כולל יחידות, חישוב כולל צימצום יחידות ותשובה סופית עם יחידות. עדיין יש התנגדות, עומרים שתוצאה נכונה, מה אתה רוצה. אמרתי ש אני לא יודע לספור , ורוצה לראות דרך.
שתי תלמידים חלשים לא היו במיבחן, אתפוס אותם באמצע שבוע. אחרי שעשיתי מבחן בעל פה לבן פעם הקודמת הגישה ותוצאות שלו הישתנו לא הקר.

יום חמישי, 5 במרץ 2009

היום היה שיעור החנה למבחן. שיעור ניפתח מי רגל שמאל כי חלק גדול מי תלמידים שיחקו כדורגל בהפסקה. רציתי להתחיל מי איזה שהו הסבר אבל זה היה בילתי אפשרי. פשות חילקתי דפי עבודה והסתובבתי בין השורות לצורך עזרא. יכולת תלמידים הפתיה אותי לטובה הפאם. חוץ מי2 בנות כולם עשו עבודה עם רמת עזר סבירה. היו חיקוכם מסוימים ( ברמה סבירה) ש אני לא מתרגל מספיק למבחן. מי צד שני לאותם חברה עבודה היתה קלה. יש הרבה מאוד גורמים פועלים נגד למידה דרך הבנה, אחד מי הם -ב שכונה פ.ז. ים50% תלמידים אחרי יסודי לומדים בחוץ. השאר לא מושקעים. מי צד שני יש פה תלמידים עם נתונים טובים. 
 אחד מי מסקנות שלי: צריך למצוע דרך שימוש בכלים דיסציפלינריים. בהתחלה לא היה לי ביטחון לזה, היום אני מסתדר בלי אבל
שקט מוחלת אדיף. בתחילת שנה חשבתי שלימוד חשיבה דורש פתיחות ויחס בוגר. בונים את זה בהדרגה. אדיף להתהיל מעבירה כשוחה ולשחרר לאת לאת מי הפוך. מי צד שני דרך שלי שונה מי דרך מקובלת וחיתרגלות דורשת זמן. נתי למד כמאת שאתיים!!!
 חג שמך !!!! 

יום שני, 23 בפברואר 2009

הבנה חדשה בצפיה פסיוות!!!!
הרבה שמאתי שידע שלי בפיזיקה "מפריא " לעשות שיעור טוב. היתי בשיעור של אלי בכיתה מאוד חזקה. שיעור גלים. על המודל של גל www.falstad.com  ראיתי בבירור מצב של דיפול. בטוח אלי גם ראה. אני היתי אומר את זה לתלמידים לפחות עד היום.
אלי לא עמר. שאלתי למה. התשובה היתה שכול מוסג חדש צריך לעבור תחליך הפנמה מלא : אני היסברתי, אני תירגלתי ,הם תירגלו, הם היסבירו במילים, הם עשו מיבחן. באקדמיה והיקר בפרזנטציות אין שיקול כזה. אני מזכיר תופאה בשתי מילים ומי  שרוצה לומד לבד. גם במיסגרת "מבוגרת" זה משרת היקר אגו של פרזנטר, ובשיעור זה ביתוי של חוסר ביתחון מול הכיתה.
אפשר ללמד דברים מורכווים גם כיתה רגילה. תלמידים בפסגה לא יותר תפשים מי בליידה(לפחות חלק מי חם) ומגיע להם למידה דברים מורכווים, אבל למידה צריחה להיות למידה לא אזקור

 

יום חמישי, 19 בפברואר 2009

פאם עשיתי שיעור עם ניסוי מדידת חום סגולי. היה קצת קשה להשתלת על כול הכיתה, אבל מי שרצה(ויכול) למד דברים חשובים כמו איך ניראה ניסוי מקצועי. אפשר היה לעשות שיעור יותר טוב עז כן אני רושם מחלך שיעור לאתיד (ולאחרים).

כותרת השיעור: מדידת חום סגולי של החומר. 
חומרים: כוסות קל-קר ל בידוד תרמי, קומקום חשמלי,4 משקולות עגולות (20 ג) , פינצטה, מדחומים, כוס כימי למזיגה נפח מים מבוקר.
ניסוי 1(מקדים) . מטרת הניסוי :חשיבות בחירת תנאי סף נוחים למדידת C החומר.
מציירים על הלוך 2 כוסות. בכוס 1 למטה מים קרים ולמלה מים חמים, ובכוס 2 ההפך
שואלים את תלמידים : ב איזו כוס טמפרטורה תהייה יותר גבוה בכוס שקודם היכנסנו מים חמים ואחר כך קרים או ההפך.
כמות מים חמים וקרים זהה.    מטרת הניסוי
תוצאה: מים קרים +חמים טמפ. אחרי עירבוב: 47 C
            מים חמים+ קרים.........................: 41 C
אחרי ניסוי ראשון מסבירים שחום סגולי  אפשר לדאת עם מוסיפים למים ב טמפ חדר משקולות מחוממות במים רותחים.
בשלו הזה אין לחשב. חשוב שמסת משקולות זהה למסת המים קרים. על הלוח רושמים תוצאות במספרים.
בסוף מחשבים חום סגולי של החומר ומבקשים לנחש איזו חומר בדקנו לפי קירבת לחומר בתבלה. 
אפשרות לכיתה חזקה יותר. בנוסחאות בצד שיש בו איבוד חום(אחרי הכנסת ברזלים למים יש פחות אנרגיה מי ליפני) מוסיפים
אפסילון (איבוד אנרגיה). דרך זה אפשר לדאת קוון שגיא במדידת C. C מדוד תמיד גדול מי C אמיתי.