יום חמישי, 27 במאי 2010

לחץ חיצוני ולחץ פנימי. מקצוע פיזיקה שאנו מלמדים חשוב ביקר בכילים שהוא נותן: חשיבה מבוססת מודל.
ניסיתי להפעיל את הדוגמה של לחץ פנימי ולחץ חיצוני בדגש של צד החברתי של העניין. אחר כך בהפסקה ראיתי את א
רושמת אץ הבוסית על הלוח, או שינה את זה לאו הבוס ושינוי חזרה. היתה תקופה שהם היו חברים.
החלתתי שזה הזמן להפעיל את המשחק "דילמה האסיר". היתה מאורבות גדולה וראיתי שזה נוגע להם.
הסברתי שזה משחק לא סכום 0 , כאם אף אחד לא מודה כולם מרוויחים. לפעם הבה אכין דוגמאות של משחקי
סכום 0 ולא סכום 0 . לדוגמה: תחרות ריצה לא סכום 0 , כדורגל סכום 0.
התנהגות כללית. קשה להגיד שהתנהגות ממושמעת בצורה אדסולוטית , אבל לא היו מנותקים, או הגיב להפצרות אמפטיות...
אני חושב שמיקוד ביצירת מגע יותר פרודוקטיווי ממניעת הפרעות. יכול להיות שעם הניסיון יצירת מגע יקח הרבה פחות מאמץ.
אפשר להשפיע על התנהגות של מישהו רק אם יש אינטראקציה איתו.
אגב תורת המשחקים בהבדל ממשווה ריבועית אני מיחס פיסיקה או קרוב מאוד לפיסיקה. זה משהו מאוד רלוונתי ליום-יום וגם יש בתורה הזו הרבה אמפיריות בריאה.
שבת שלום.

יום שבת, 22 במאי 2010

ציטוט על משמעת

In all armies, obedience of the subordinates to their superiors
must be exacted . . . but the basis for soldier discipline must
be the individual conscience. With soldiers, a discipline of
coercion is ineffective, discipline must be self-imposed,
because only when it is, is the soldier able to understand
SIGNIFICANCE 5
completely why he fights and how he must obey. This type of
discipline becomes a tower of strength within the army, and it
is the only type that can truly harmonize the relationship that
exists between officers and soldiers
Mao Tze Dong)

יום חמישי, 13 במאי 2010

מכשירים ביתיים ,נגרילות, וספר אלקטרוני

היום דיברנו על כמה נושאים שמחנה משותף הוא לחץ.
התחלתי עם מנורת הלוגן. חזרנו על הגיון : רצון לחמם חוט כמה שקרוב לטמפרטורת השמש. תלמידים רבים זכרו את דרך חשיבה
נתתי לינון לפוצץ מנורה יחסית חדישה g9 אחרי הסבר חלקי מה חדש וטוב במנורה כזות. ישר מישהו גילה שראש גדול בגלל הלחץ בטוח מנורה. הסברתי בקצרה מאוד תהליך הלוגני ולמה צריך לחץ.
פירקנו "אטמור" שהבתי מהבית. הראתי לתלמידים חיישן לחץ , המונע הפעלה בלי מים. הפשרתי להם להרגיש קליקים של מפסק.
אחרי הפסקה הסברתי לחם עיקרון פעולת נרגילה, וגם למה זה מזיק יותר מסיגריה רגילה. נתתי לתלמידים קצת להתברבר עם ציור
סכמטי. אני חושב שיכולת ציור סכמטי מאוד חשובה: אנו מבינים דברים שיכולים לצייר. מעניין האם יש חומר דידקטי בנושה. התפלתי כמה צילומי נרגילות וחם עם נרגילות יש בניידים של התלמידים. אמרתי שזה לא בריא וגם יכול לסבך אותם.
אוירה הכללית. עדיין יש תופעות מוכרות, אבל אין את האנרגיה שלילית הרגילה. אני חושב ששיטת מקל וגזר היא לא בשבילי חוץ
ממקרי קיצון נדירים. נגררתי אחרי עצות. התמדה וסבלנות עובדים הרבה יותר טוב.
2. ספר אלקטרוני. לדעתי יש הבדל עצום בין ספר אלקטרוני ומחשב אישי. ספר אלקטרוני מותאם יכול לעזור בלמידה ומחשב בנוי כצעצוע שכמה זקנים משמשים לעבודה. באוקרינה מחליפים ספרי לימוד לספר אלקטרוני השנה כדי (בין היתר) לחסוך כסף.
http://technoportal.ua/news/gadget/6115.html. התרגם לאנגית לא מושלם אבל בסדר.
שבת שלום

יום שישי, 7 במאי 2010

1. מבחן כוחות. רוב השנה מאחורינו ויש ציפיות ברורות מכול אחד התלמידים. ינון הפתיע לטובה במספר שיעורים האחרונים.
שתיקתו הקודמת נבאה כנראה מסיבות חברתיות שהשתנו (יש לי ניחוש אבל יתכן אני טועה). מורן כתמיד תרגלה פרטיזן בשבי.
הפגנת אמפתיה ונכונות לעזרה לא הניבו פרי, עולי הפגת עוינות מסוימת. גם זה משהו. הבחנתי שתומר לא יודע מה זה כפול שתיים וחצי, אבל הוא ילד חמוד. תומר, אושרי ודודו איחרו , אבל אושרי ודודו למדו בשיעור קודם ופתרו הכול מהר מאוד.
פגשתי נתנאל משנה שעברה, שהיה הכוכב. הוא לומד בקדמה. יכול ליהות שיעשה מטמתיקה 5 יחידות. אני געה שלא נתתי לו
להרגיש מטומטם למרות חוסר זמינותו ללימוד פרונטלי באותה שנה.
2. המצאות קטנות. יש הדגמות הפשוט עובדים טוב, ויש שפחות. הדגמה מצוינת למומנת (וגם לכוח) זה מברגה נטענת עם וסט מומנט. מנסים לעצור סיבוב עם היד ומשנים מומנט מרבי של המברגה. גם הסבר שמומנט גדל אם מקטינים קוטר הבורג עובר.
הדגמה אחרת שגיליתי במקרה: תלמיד אחד מותח חבל בכול הכוח. תלמיד אחר עם אצבע אחד מותח חבל לצד. תלמיד ראשון מנסה ליישר את החבל(בלי הצלחה).
3. פיזיקה ומדעים אחרים. רטרפורד אמר בזמנו שיש שתי מדעים: פיזיקה ועיסוף בולים.
בגישה יחודית הייתי עומר שיש הרבה עבודה זרה בדרך הוראת מדעים היום. לדעתי זה לא משרת אף אחד. בתיכון פ.ז. אין מגמת פיזיקה. שבת שלום.

יום חמישי, 29 באפריל 2010

היום היה לי שיעור ממש מקסים, לא זכור לי הדבר הרבה זמן. הכול התהיל כרגיל עם זה שתלמידים הקבועים התיישבו מאחור , איחור מסווי, ויכוחים על פתיחת מחברות. באיחור מגיע חבורה אושרי, תומר ורועי , אבל מתיישבים בשורה ראשונה.
התחלתי מהדגמה של הקפלת כוח עם גלגלת. מדי כוח שלקחתי מפני לא ממש עזרו (כרגיל). חוסר דיוק שלהם נורא. יותר נזק מתועלת. הדגמתי שעורך החוט כפול מי גובה ההרמה- מכן דרך קצרה להבנת הקפלת כוח. מכן עברנו לתמסורות שונות כולל הברגה, עם החישובים. אושרי היה תלמיד הכי חיובי ותורם. המטמתיקה שלו בסדר גמור. רוב התלמידים השתתפו וחשבו.
ינון שהיה מאוד פסיווי כול השנה נתן רעיונות טובים. בסוף השיעור אושרי ותומר ביקשו לעשות להם שיעור על נרגילה. זה נמשך משנה שעברה שעשיתי בתמימותי שיעור עם בקבוק מריוט שהתברר כפופולרי למדי. אחרי השיעור תומר התקשר לנייד שלי ושאל עם להביע נרגילה שלו לשיעור הבה. ברור שסירבתי יחסית בנימוס. אבל אחרי הבחינה נעשה שיעור עם בקבוק מריוט בשיטוף תומר ואושרי. יש גם מקום להסביר שעשן קר מנרגילה יותר נוח לנשימה מעשן חם אבל גם יותר מזיק.
מנסה להבין מה נשתנה.
1.א. קצת נרגע מצרותיו.
2 . אדלה המנהלת עושה עבודה נאמנה ופרוזדורים ומחששות זה לא אופציה לבילוי נוח.
3. אם כול הכעס שלי על התנהגות אפ לא פעם אחד לא חשבתי שיש לי כיתת סתומים.
4. מילה עונש לא הוזקרה .
5. עולי זה מצב הירח

יום חמישי, 22 באפריל 2010

איזור התפתחות הקרוב-כיתה כמראה

השיעור היום היה כשה למידי. בתכילת השיעור כמה תלמידים ביקשו שאעשה להם שיעור כיף, והבנתי את הרמז. היו איתי אביזרים להדגמה קצרה של מקורות אור שונים (מנורת ליבון, פלוארסצנת ולד) שתכננתי לסיים איתם את השיעור ולקשור את זה ליום כדור הארץ , אבל ראיתי שאין דרך אחרת אלא להתחיל עם זה. תלמידים כולם התלהבו מי מד רציפות (ולא לקחו אותו). הם למדו שחשמל זורם רק כשה מעגל סגור(הפשטנות מכוונת ,זה מה שלמדו) ושגופנו מוליך חשמל. לא תיכננתי את זה בכלל. תיכננתי רק להדגים שמנורת קומפקת ופלוארסצנת בכיתה -אותו דבר בבחינה פיזיקלית. אמרתי שאנו מחויבים לחומר וניסיתי לדבר על מנופים
כהמשך לשיעור שעבר. לא היתי צריך לעשות את זה. בדיאבד היתי צריך לתת להם אפשרות לבחור נושה לשיחה משותפת בכיתה
(כול נושה שהוא) ולשוחח עליו. המטרת השיעור היתה אמורה ליהות -שיעור כיף שלא כולל מוסיקת ניידים. קרבת מבחן הפריעה
לעשות בחירה נכונה. רצון קבוצה אי אפשר לכופף ,אפשר רק לכוון בעדינות . ביציע מהחצר בני הכיתה ביקשו סליחה על התנהגותם.
מנופים. בשבוע הבה אני רוצה להשלים מהלך של לימודי מנוף עם דגש על מוזניים. אכין דפים מובנים. חשיבות הגדולה היא בתמיכה למעבר מאריתמטיקה לאלגברה שרבים לא מצליחים לעשות לעולם. משוואה מתמטית - זה פעולת השקילה בבסיסה.

יום שבת, 17 באפריל 2010

טילים ותלמידים

1. ראינו היום פרויקט של עידו. ממש יפה וברור למה תלמידים אהבו את זה. דבר החשוב בעיניי זה ערך בידורי לא מבוטל שיש לשיעורים בסגנון כזה. לתלמידים היום סף גירוי מאוד גבוהה בגלל כול המדיה. ניקרה המוכנות ללכת עד הסוף עם עקרונות. צריך לתכנן ולבנות משגר- בונים, אין מקרן בבית ספר מביעים מהבית. יש בזה גם מימד חזק של דוגמה אישית.
2. באותו עניין מצד השני , תלמידים מחצי כיתה השניה (שלי) מרגישים במידה מסוימת של צדק כקופחו.
3. ראיתי את התגובות החיוביות מאוד כשלימדתי את רזי הלחמה. הקפדתי מאוד על בטיחות וכתוצאה התנסות תלמידים היתה טורית ולא
מקבילית. יש לזה מחיר. מצד שני ראיתי כבר יותר מפעם אחד שבטיחות קודמת לכול.
4. שיעור אתמול. התחלתי נושה כוחות ומנופים. התחלתי ממנוף הכי מורכב ומעניין -מיתר מתוח. מתחתי חבל בין שתי כיסאות ,
אל כיסה אחד ישב אושרי , על השני דודו. רועי הזיז את הכיסאות עם אצבע הקטנה. חישבים של רווח מכני עשינו בעזרת מחשבונים של תלמידים. חשבתי (וצדקתי) שמושג מנוף קיים בתודעת התלמיד בצורה לא מדעית. דיברנו על גיתרה , חץ וקשת...
בשלו השני העברתי בין תלמידים שתי מנופים : מפתח שבדי ומפתח אלן(אין לי מושג איך כותבים את המילה). לתלמידים היה מאוד מעניין כמה עולה כול כלי ואם כלי שבידיהם איכותי. רק תלמיד אחד (תומר) הכיר מפתח אלן . הוא תיקן איתו אופניים.
5. לימוד פרדוקסלי- לימוד אמיתי. הסבתי תשומת לב תלמידים על זה שכוח המופעל על ידי כול אחד מהכלים דגל ככול שראש
בורג קטן. רוב התלמידים לא אוהבים להתקע בפרדוקס. אותי מאוד מעניינת דרך נכונה ללמד להכיר בפרדוקסליות של העולם.
שבת שלום